On tour

Deze schoolreis door de keten van vlees is ook een constructief gesprek over beter vlees op het schap. Ruim 70% van de mensen koopt hun eten in de supermarkt, en daarmee is de supermarkt een belangrijke plek voor grootschalige verandering. We starten de dag met rondleidingen bij varkenshouderijen (gangbaar & 3*** Beter Leven) die unieke afspraken hebben voor hun afzet bij Jumbo. Dan duiken we in succesvolle Beter Leven-ketensamenwerkingen met een ketenspecialist en horen we van de supermarkt zelf wat de echt grote uitdagingen zijn. Laten we ook de rol van een vette marketingcampagne niet vergeten - wat voor boodschap zou een consument nou echt flink kunnen bewegen naar die betere keuze? Tot slot zouden we het Barth Misset Fonds niet zijn als we niet ook je kennis opkrikken over wat een dierwaardige veehouderij is. Stap in voor een eerlijke kijk en een open gesprek.

Wat je meeneemt van deze dag:

  • Dag op pad in de sector met gelijkgestemde én andersdenkende professionals
  • Begrip en inzicht in de vleesketen van boer tot supermarkt en marketing
  • Ideeën voor verandering via de supermarkt als kanaal
  • Inkijkje in de praktijk bij een 1* en 3*** Beter Leven varkenshouderij 
  • Laatste stavaza in het denken over dierenwelzijn

Programma

9.00 | Vertrek Utrecht CS & kennismaking. Gespreksleider van de dag is programmamaker Lotte Sluiter

10.30 | Rondleiding op boerderij Zonvarken, 3*** Beter Leven varkensvlees dat in het schap ligt bij Jumbo. Met eigenaren Jeroen Koks & August Offenberg en Stan Quinten (Van Loon Groep) & Wim van Willigenburg (Jumbo).

11.30 | Rondleiding Suzy’s Farm, op Ierse principes gestoelde melkveehouderij & gangbare varkenshouderij. Verkoopt via eigen streekwinkel en levert melk aan Jumbo. Inclusief een 1-uier melkproeverij tussen de koeien. Met eigenaresse Suzanne Reusink.

13.00 | Lunch bij Vergaderlocatie Suzy’s Farm 

13.30 | Waarom ook alweer? Over positief welzijn en de 6 principes van een dierwaardige veehouderij. Door Bernice Bovenkerk, Universitair Hoofddocent Filosofie & Dierethiek (WUR) & lid Raad voor Dierenaangelegenheden. 

14.00 | Constructief gesprek: best practices van ketensamenwerking voor beter vlees op het schap. Met ketenspecialist Maurits Steverink (True Food Projects), Stan Quinten (Van Loon Group) en Wim van Willigenburg (Jumbo). 

14.45 | It’s the Marketing, Stupid! Welke boodschap kan werken en hoe overtuigen we die consument? Door Matthijs de Jongh, partner bij campagnebureau KesselsKramer.

15.30 | Retour naar Utrecht & reflectie

17.00 | Aankomst Utrecht

 

Voor wie? Professionals op het gebied van dierenwelzijn, retailers, ketenpartijen, agrariërs en beleidsmakers.  

Let op! We hebben slechts 50 plekken beschikbaar, vol = vol.

Deelname kost 15 euro.

Meld je hier aan

Deel dit bericht