Het bestuur van het Barth-Misset Fonds schaarde zich volledig achter de uiteindelijke doelstelling van dit project: (een bijdrage leveren aan) de beëindiging van het routinematig verwijderen van staarten, een verschijnsel dat symbool staat voor wat er beter kan in de varkenshouderij. Het fonds heeft er vertrouwen in dat het middel dat Varkens in Nood wil inzetten – consumenten voorlichten over gangbare praktijken en in het verlengde daarvan druk uitoefenen op supermarkten – effect zal sorteren.

Dubbele moraal

Met bureau Boomerang maakte Varkens in Nood de grootschalige mediacampagne Kopen, kopen, niet kijken. ‘Als wij het publiek willen voorlichten over de realiteit van het afbranden van varkensstaarten, dan blijkt dat in de publieke ruimte niet te mogen vanwege de Reclame

Code,’ vertelt Frederieke Schouten van Varkens in Nood. ‘De beelden zijn te schokkend om te (laten) zien, vindt men. Ze zouden de “grenzen van goed fatsoen” overschrijden. Dit toont de dubbele moraal achter vleesconsumptie: je mag het goedkope vlees overal kopen en verkopen, je mag er ook reclame voor maken in het straatbeeld, maar consumenten mogen niet zien hoe goedkoop varkensvlees geproduceerd wordt en welk leed daarmee gepaard gaat.’

Animatie

Wat niet vertoond mócht worden, liet Varkens in Nood tóch zien door middel van een animatie en video’s waarop te zien is hoe BN’ers/influencers reageren op beelden van de praktijk (de campagnevideo’s hadden miljoenen impressies en zijn online 560.000 keer bekeken) en op posters met de ‘gecensureerde’, geanimeerde boodschap op schermen in de straten van zeven grote steden. Het bereik daarvan wordt geschat op 2.740.000 impressies. Daarnaast plaatste Varkens in Nood een advertorial op Linda.nl, een serie infographics op social media en een paginagrote advertentie in de kerst-weekendeditie 2021 van NRC, die bijna 600.000 lezers heeft. Boomerang bewerkte de animatie tot een tv-spot. Raven van Dorst, een van de betrokken BN’ers, sprak de tv-spot in. Van 14 tot 31 januari 2022 werd de spot uitgezonden op NPO 1, 2 en 3 – volgens inschattingen werd die gezien door ruim 5 miljoen mensen. Interessant weetje: Het testpanel van de Ster gaf aan dat de spot in vergelijking met andere commercials bovengemiddeld goed scoorde in het overbrengen van de boodschap en noemde die ‘onderscheidend, nieuw en geloofwaardig’.



Meer weten over Varkens in Nood? Bekijk hier de website. 

Deel dit bericht