Dankzij de inspanningen van Wakker Dier zijn sinds 2016 in de schappen van grote supermarktketens geen plofkippen meer te vinden: snelgroeiende kippen die in volle dichte stallen gehouden worden. De kip die sindsdien ter vervanging in het schap ligt, heeft een gezondere groei en is daarom geen plofkip. Maar de omstandigheden waarin deze kippen leven, verschilt niet zo erg van die van plofkippen.

Signaalfunctie

Van het Barth-Misset Fonds kreeg Wakker Dier daarom €30.000 voor een mediacampagne die erop gericht was supermarkten te bewegen tot een volgende overstap: uitsluitend kip aanbieden met (ten minste) één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. Het bestuur van het Barth-Misset Fonds is van mening dat zo’n stap vooruit een verbetering zou betekenen in dierenwelzijn en voor consumenten een belangrijke signaalfunctie zou hebben.

Beter bestaan

Onder aanmoediging van Wakker Dier besloot Albert Heijn begin 2021 om vanaf 2023 alleen nog kip met minimaal één Beter Leven-ster te gaan verkopen. Dat zijn kippen met een aanzienlijk beter bestaan dan de kippen die de supermarktketen eerder aanbood. Ze hebben meer ruimte en kunnen naar buiten. Het Barth-Misset Fonds is er trots op aan dit mooie resultaat te hebben kunnen bijdragen door (mee)financiering van de ‘Skip de AH-kip van Albert Heijn’-campagne van Wakker Dier. Helemaal blij was het fondsbestuur toen duidelijk werd dat Lidl het goede voorbeeld van Albert Heijn zou volgen en ook een eind zou maken aan de verkoop van kip zonder keurmerk. In Lidl-supermarkten is sinds begin 2023 ook alleen nog maar kip met minimaal één ster te vinden.


Meer weten over Wakker Dier? Bekijk hier de website. 

Deel dit bericht